dimecres, 28 d’abril del 2010

Convenció de les Nacions Unides contra la tortura

L'Assemblea General de les Nacions Unides va adoptar, en data 18 de desembre de 2002,  el Protocol facultatiu de la Convenció de les Nacions Unides contra la tortura i altres tractes o penes cruels, inhumans o degradants. El govern Aznar no el va signar en el seu moment (seguint l'estela dels Estats Units, que no s'hi van adherir) i tampoc va tenir temps o ganes de ratificar-lo desprès (sic). El govern Zapatero, sense tampoc còrrer massa,  ho va fer en data 3 de març de 2006.

L'article 3 de l'esmentat Protocol preveu el següent: "Cada Estado Parte establecerá, designará o mantendrá, a nivel nacional, uno o varios órganos de visitas para la prevención de la tortura y otros tratos o penas crueles, inhumanos o degradantes (en adelante denominado el mecanismo nacional de prevención)". Al seu torn, l'article 17 del protocol facultatiu, assenyala que el mecanisme nacional de prevenció haurà d'estar creat "a más tardar un año después de la entrada en vigor del presente Protocolo..."

Doncs bé, el protocol va entrar en vigor el 22 de juny de 2006. Fins on arriba la meva limitada capacitat cognitiva, aquell "a más tardar un año después" acabava el 22 de juny de 2007. Per medi de la Llei Orgànica 1/2009, de 3 de novembre (2 anys i 5 mesos fora de termini), les funcions de Mecanismo Nacional de Prevención de la Tortura han estat atribuïdes al Defensor del Pueblo, que ara ha d'establir la corresponent estructura operativa. A Catalunya, l'article 68 de la Llei 24/2009, de 23 de desembre (2 anys i sis mesos fora de termini), ha atribuït aquestes competències al Síndic de Greuges, que també ha d'establir el seu equip de treball.   

És a dir, gairabé quatre anys desprès de l'entrada en vigor del Protocol facultatiu (i gairabé tres anys fora del termini al que Espanya, voluntàriament, s'hi va obligar), resulta que ja hem establert un marc normatiu de desenvolupament del mecanisme nacional de prevenció, el què és alguna cosa, però encara no té cap trascendència pràctica o operativa. Se m'acudeix que jo també podria presentar les meves declaracions fiscals dos o tres anys fora de termini perquè, potser, en el seu moment no em va bé fer-ho i, és clar, les lleis (i un tractat internacional, vàlidament cel·lebrat, forma part de l'ordenament intern una vegada publicat al BOE, com estableix l'article 96 de la Constitució), no cal complir-les fil per randa.

L'altra cosa que està per veure és si, quan realment funcioni el mecanisme nacional de prevenció (o l'Autoritat Catalana per a la Prevenció de la Tortura), aquests organismes no tindran un caràcter merament cosmètic, i els seus membres gaudiran en canvi de lliure accès, per sorpresa, a qualsevol instal·lació penitenciària o policial (inclús visitant detinguts o presos sotmesos a incomunicació, encara que s'els hi hagi aplicat la legislació antiterrorista), de conformitat amb el que preveuen els articles 19 i 20 del Protocol Facultatiu.

(PS. Si cliqueu sobre el títol de l'entrada, es descarrega en pdf el text certificat del Protocol Facultatiu)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada